-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:18487 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

آيا وسايلي كه با وام تهيه كرده ايم ومصرف نمي شوند بطور موقت خمس به آنها تعلق مي گيرد يا خير ؟درصورت خمس داشتن لطفاً مقدار آن را بفرماييد.؟
2- اگر تهيه اساس و وسائل و لوازم زندگي براي آينده عرفاً جزء مؤونه محسوب شود خمس ندارد ( مي خواهد از وام باشد و وام هم باز پرداخت شده باشد يا نباشد و يا از در آمد منفعت كسب باشد ) ولو موقتاً مصرف نشود .خمس ندارد .
مسئله 905 و 908
ولي اگر تهيه وسائل بخاطر فرار از خمس باشد و مؤونه هم نمي باشد حال ميخواهد از وام باشد يا از منفعت كسب خمس دارد و اگر مصرف نشده و زائد و اضافه مي باشد . خمس او واجب است بايد قيمت مشخص بشود بعد از مشخص شدن قيمت خمس او پرداخت بشود يعني { يك پنجم }
لوازمي كه با استفاده از آنها عين آن باقي مي ماند مثل فرش و غير آن مصرف نشده و نيازهاي مصرفي روز مره مانند برنج و روغن و غير آنها آنچه اضافه بيايد و تا سر سال خمسي باقي بماند خمس دارد .
اجوبهً ص 191 مسئله 911
خلاصه : اگر وسائل و لوازم زندگي ولو موقتاً عرفاً جزء مؤونه محسوب ميشود خمس ندارد ( حال مي خواهد وام باشد يا از منفعت كسب و در آمد باشد ) ولي اگر عرفاً جزء مؤونه محسوب نشود و خمس اوواجب ميشود حال مي خواهد از وام باشد يا از منفعت كسب باشد . ولي اصل وام خمس ندارد فقط باز پرداخت خمس دارد .

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.